Strandinger
Nikitas Roussos af Limassol
Vi forestiller os, at strandinger hører fortiden til. De har en aura af træskibe, master og sejl over sig – til nød en stemning af kul og damp. Men selv i en tid med kraftige motorskibe og moderne navigationsinstrumenter kan naturens kræfter bringe skibe i vanskeligheder.
Bulk carrier ’Nikitas Roussos’ ses her under bygning på Sunderland Shipbuilding i Nordengland i november 1975. Det er det ufærdige skib længst til højre. Det store skib blev leveret til det græske rederi Venizelos Group i 1976, og det fik navn efter en kendt reder og kaptajn fra den græske ø Leros.
Vinteren 1995 blev et absolut lavpunkt i Nikitas Roussos’ karriere. Skibet havde haft brand i maskinen og måtte bugseres fra Rotterdam til et værft i Gdansk.
På vejen rundt om Jylland gik det galt natten mellem den 12. og den 13. februar. Vejret var hårdt, og trossen sprang. Uden motor eller mandskab drev ’Nikitas Roussos’ på grund ved Bjergeborg Strand på Holmsland Klit.
Det 228 meter lange skib stod først på yderste revle, men det lykkedes ikke at få slæbebåde til stedet, før vind og strøm satte skibet helt op under stranden.
Når store skibsskrog står i brændingen, sander de hurtigt til, så de bliver mere eller mindre landfaste. Sådan gik det også med ’Nikitas Roussos’, der snart blev det helt store udflugtsmål.
En specialkonstrueret sandsuger på larvefødder blev rekvireret fra Holland, og så lykkedes det. Ved højvande natten mellem den 14. og den 15. marts 1995 blev skibet bragt flot. Omkostningerne beløb sig til ca. 1 million dollars.
Da vestjyderne endelig vinkede farvel til ’Nikitas Roussos’, sejlede hun en kort fremtid i møde. Den store bulk carrier blev solgt til Lexicon Shipping Ltd. og omdøbt ’Klia’, men allerede i maj 1999 blev den solgt videre til skrot for 1,3 millioner dollars.
Følg os her: