Strandinger
6. februar 1868
En stranding set fra kysten
Karen Thuborg blev født i 1849 og voksede op i Harboøre. Her er hendes beskrivelse af, hvordan en stranding så ud set fra kysten:
”Man kunne se på et fartøj, som gik langt ude på det oprørte hav, om det kunne klare sig fra at strande. Ellers kom det dinglende som en fuld mand på en gade. Når skibet kom nærmere, kunne det se ud, som han stod fast på den yderste revle, - hvad der også af og til skete. Men lidt efter tog han fart og dinglede frem og tilbage til den anden revle. Tit blev han stående der, især om skibet var tungt lastet, eller det var sprunget læk på den yderste revle. Men var havet højt, kunne det dingle af sted igen på bølgerne, til det endelig stod fast, enten på den inderste revle eller havstokken. Var fartøjet kun ballastet, kunne de nå så højt op, at det kom til at stå på det tørre land, når havet igen gik tilbage.”
Bjergelav
En stranding som Louisiana af Bremerhaven betød indtægter for fiskerfamilierne på kysten.
Kysten var inddelt i bjergelav, der havde ansvar for hvert sit distrikt. Der fandtes særlige vedtægter for bjergelavene og i dem kunne optages enhver: ”(…) i distriktet bosat, uberygtet og arbejdsdygtig mand, der har så meget kendskab til søvæsen, at han må anses egnet til bjærger.”
Hvis en mand opfyldte betingelserne, kunne han ikke nægtes optagelse i bjergelavet. Bjergningsarbejdet var af stor betydning for alle på kysten. Derfor havde enken efter en bjerger også ret til at forblive medlem af bjergelavet, hvis blot hun stillede med en anden mand med de fornødne kvalifikationer.
Når et skib strandede, stod bjergelavet for losning af skibet. Det betød ofte flere dages arbejde og en god indtægt. Det var også bjergelavet, som sørgede for at lægge lasten frem til strandingsauktion. Siden fulgte arbejdet med ophugning af skibet og udlægning af skibstømmer, jern og andet fra vraget, som blev solgt på endnu en strandingsauktion.
Annonce for strandingsauktion
Annonce bragt i Thisted Amtsavis d. 7. marts 1868 efter at Louisiana af Bremerhaven var blevet sønderslået i det næste stormvejr:
”En del proviant bestående af: saltet kød og flæsk, røgede skinker, smør, kaffe og ærter m.m. Skibsinventarium bestående af: En mahogni sofa og bord, stole, madrasser, egetræsvandfade, en stor del tovværk, forhudningsmetal, forarbejdet jern og malervarer m.m. En stor del skibsvrag af eg og fyrtjenlig såvel til andet brug som til brændsel. Navnligen fremhæves heraf en del dæksbjælker af bedste rødt fyr, samt over 46 tdr. smedekul i sække.”
Følg os her: