Strandinger
24. marts 1895
Et svært fint vrag
Irene af Marstal blev udlagt som vrag og solgt til ophugning. At hun alligevel kom ud at sejle igen, skyldtes et rederi hjemme i Marstal på Ærø. Uddrag af artikel bragt i Langelands Avis d. 11. august 1895:
”(… )En af rederne fra Marstal var til stede ved auktionen og mente dog, det var synd at kondemnere et skib, der så så godt ud. Han gik på akkord med køberne, og Svitzers agent kom til stede, men han var af samme mening som assuranceagenten. ”Irene” var og blev vrag.
Men marstallerne er et påståeligt folkefærd, når de først har fået en mening om noget, der kommer skibsfart ved. De blæse både af assuranceagenter og Svitzeragenter og alle deres betænkeligheder. De tilkaldte skibets bygmester fra Rudkøbing, Johs. Boas, og da han mente ligesom marstallerne, at det var et svært fint ”Vrag”, der dog vist kunne bruges til andet end varme kaffe ved oppe hos de jyske fiskere – var planen snart lagt. Boas var ikke ræd for at sætte det vrag i vandet igen, skønt det nu havde hugget på Vestkysten i 4 måneder, og købmand Rasmussen og mægler Strube var ikke i tvivl om at købe det tilbage af fiskerne og disse var tilfredse når de fik 4000 kr. for hele stadsen. Handelen blev sluttet og skibsbygger Boas tog fat med sine egne folk på det vanskelige arbejde.
Resultatet blev, at i går aftes kl. 8 sejlede ”Irene”s vrag ind i Rudkøbing havn. De nye ejere antog, at skib med sejl og inventar i dette øjeblik står dem i 9000 kr. Nu kommer naturligvis en gennemgribende reparation til; men ”Irene” er 153 tons drægtigt, og alt hvad der er i skibet er nyt. Det bliver alligevel en god forretning.
Men assurancen og Svitzer får se sig bedre for en anden gang, før de dømmer et skib fra Rudkøbing Skibsbyggeri til ophugning.”
Forliset ved Mogador
Søforklaring for Det danske Vicekonsulat i Mogador, 9. december 1896. Den marokkanske havneby Mogador hedder i dag Essaouira.
”D. 6/12 kl. 9 formiddag, da Irene lå til ankers på Mogador red og havde losset 1/3 af ladningen, sprængtes den bagbords kætting omtrent ved tampen. Søen brød voldsomt over skibet, som dog red stormen af; men den følgende dag omtrent kl. 10 formiddag sprængtes under hård sø den anden kætting, hvorefter Irene drev i land. Så snart skibet var grundstødt, skyllede søen over dækket og knuste bådene m.m. så besætningen måtte søge op i rigningen; hvorfra den kl. 6 eftermiddag bjergedes i land ved hjælp af en line, der af mauriske svømmere bragtes om bord. Irene, som kondemneredes, blev senere solgt ved auktion for ca. 1000 kr.”
Følg os her: