Strandinger
20. september 1900
Den lille Dagny
I dagene efter Bertie af Kristianias stranding fulgte aviserne i Lemvig nøje med i historien om det forsvundne barn. Den 21. september, dagen efter forliset, kunne man læse, at kaptajnen ventede på at høre fra Esbjerg om ”sin lille Dagny”. Den 23. september kom så nyheden om, at det tyske konsulat i Lemvig havde modtaget et telegram fra kaptajnen på damptrawleren Bürgermeister Smidt; barnet var i god behold i Bremerhaven. Den ”glædelige efterretning” blev straks meddelt barnets far, som rejste med 10-toget fra Lemvig til Bremerhaven.
Den 25. september var Kaptajn Thomassen tilbage i Lemvig, hvor han sammen med sin besætning afgav vidneforklaring ved søretten i Lemvig. Her fortalte han, at han i Bremerhaven havde truffet kaptajnen på Bürgermeister Smidt. Han havde forklaret, at damperen, da sammenstødet skete, var på vej hjem til Bremerhaven med last styrende sydvest til syd med 10 á 11 mils fart. Han havde selv sovet, da det var styrmanden, som havde vagt. Der havde dog ikke været nogen på dækket, da ulykken skete, og ingen havde holdt udkig.
Overtrædelse af regler til søs
Vi ved ikke, om kaptajnen på Bürgermeister Smidt ikke retsforfulgt efter sammenstødet med Bertie af Kristiania. Ikke desto mindre overtrådte han og hans besætning en række regler til søs.
For det første er det en grundlæggende regel, at motor viger for sejl. Dvs. at et maskindrevet skib skal vige for et sejlskib. Årsagen er, at sejlskibet er mindre manøvredygtigt end det maskindrevne skib. Derudover undlod besætningen på det tyske skib at holde udkig, ligesom man undlod at oplyse skibets navn, rederi og hjemsted, da ulykken var sket. Det mest kritisable var dog, at man ikke kom Berties besætning til undsætning, men sejlede væk.
Følg os her: